MAXIMAFILIA ÎN ROMÂNIA[1]
Informaţii
privind realizarea şi colecţionarea ,,ilustratelor maxime", însoţite de
cîteva reuşite reproduceri au apărut în presa românească încă din anul 1935, în
„Ziarul ştiinţelor şi călătoriilor" nr. 27 şi 31 /iulie în articole
semnate de C. C. Oprescu - Botoşani şi M. Baraş.Revista „Societăţii Filatelice Române" nr. 8 - 9/1938 pag. 9-12,
cuprinde un interesant articol („Colecţionarea de cărţi poştale
ilustrate", de Emilian Costescu), în care autorul insistă asupra concordanţei
între ilustrată, marca aplicată pe faţa ilustrată a cărţii poştale şi ştampila
poştei de origine, respectiv concordanţa de subiect şi de loc în terminologia
actuală. Pentru exemplificare, sînt reproduse cîteva ilustrate maxime din
Italia şi Congo belgian.In „Ziarul ştiinţelor şi călătoriilor" nr. 27/1939, Mircea Ionescu a
publicat articolul „O pasiune instructivă - colecţionarea de imagini", cu
numeroase referiri la ilustratele maxime.In catalogul expoziţiei filatelice din oraşul Sibiu (24-30 iulie 1938) figurează
exponatul „Cărţi poştale francate pe faţa ilustrată" (T.C.V.), precursoare
ale ilustratelor maxime, prezentate de
Bartha Denghel. Preocuparea pentru maximafilie la acea dată era sporadică şi cu totul
întîmplătoare. Se cunosc puţine ilustrate maxime româneşti din primele decenii ale
secolului nostru, realizate de colecţionarii de T.C.V.-uri ca : Grigore
Scărlătescu, Iosif I. Ats, Constantin Petrovici, Gheorghe Teodorescu şi alţii.Altele au
fost realizate la cererea unor corespondenţi din străinătate, şi care se
regăsesc în colecţiile unor distinşi maximafilişti din Franţa, Italia şi
Portugalia. Menţionăm printre acestea, ilustratele maxime (Yv. 105, 215, 217,
220), şi (Yv. 266, 268, 285). Cu mărcile poştei locale Păltiniş (Hohe Rinne) emisiunea
a VIII-a din anul 1910 - s-au realizat mai multe ilustrate maxime cu vederi din
staţiune, apropiate sau uneori identice mărcii.In revista „Filatelia" nr. 60 şi 61/1947 au apărut articole intitulate
sugestiv „maximafilie", în care autorul (semnat cu iniţialele V.D.)
prezintă maximafilia, defineşte ilustrata maximă şi redă unele reguli privind
realizarea acesteia.Pentru
fondatorii „Uniunii Maximafile Internaţionale" (constituită în anul 1947 la Dijon, în Franţa)
îl găsim pe filatelistul Gerard Schalik din Bucureşti, care a fost şi
reprezentantul ţării noastre în această uniune. Revista „Maxphila" din Belgia (director Madeleine de Wergifosse) a
publicat în anul 1957 sub titlul „Ecouri din România" preţioase informaţii
privind ilustratele maxime româneşti precum şi un material documentar asupra
concordanţei de loc ale acestora.Menţionăm că, încă din anul 1951
Direcţia Generală a Poştelor, prin întreprinderea sa specializată, a început
editarea unor ilustrate maxime cu subiectele mărcilor apărute, prima fiind
dedicată centenarului morţii pictorului Ion Negulici (Yv. 1151), şi a
continuat pînă în anul 1954, ultima fiind realizată cu marca „Centenarul morţii
pictorului Barbu Iscovescu (Yv. 1366). Acţiunea de editare a fost reluată în anul 1966, cu seria „Reproduceri de
Artă" (Yv. 2248-2253) şi continuă cu intermitenţe, pînă în prezent.
In septembrie
1957 a luat fiinţă, la Bacău, o modestă grupă maximafilă, cu ocazia
organizării celei de a doua expoziţii
filatelice locale[2], care a cuprins şi exponate maximafile, iar în anul 1958 au fost expuse
pentru prima oară la o expoziţie filatelică internaţională (Centenarul mărcii
poştale româneşti) colecţii de ilustrate maxime, atît ale unor filatelişti
români cît şi ale unor filatelişti de peste hotare. Acesta a
fost, putem spune, momentul care a marcat apariţia „in public" a
maximafiliei româneşti, prilejul de a participa competitiv la o manifestare
filatelică de amploare şi care a trezit interesul colecţionarilor pentru o
ramură nouă a filateliei, atît de răspîndită în prezent. Incurajaţi de aceste succese şi de aprecierile favorabile ale publicului
vizitator, un grup de entuziaşti filatelişti au organizat în anul 1959 un cerc
de studii maximafile în cadrul Asociaţiei Filateliştilor din România, nucleul
viitoarei Sectii de maximafilie, constituită în anul 1965. Concomitent, au luat fiinţă, pe lîngă filialele judeţene ale A.F.R., numeroase
grupe maximafile, coordonate de Secţia de Maximafilie. Incepînd din acest an, au fost organizate la diferite nivele, numeroase
expoziţii de maximafilie, iar din anul 1973 colecţiile cele mai reprezentative
au fost reunite, anual sau odată la doi ani, în cadrul unor expoziţii republicane.
Paralel cu aceste expoziţii s-au organizat şi simpozioane, colocvii şi mese
rotunde, în cadrul cărora au fost dezbătute probleme de specialitate.
In colaborare cu asociaţii maximafile din ţări prietene au fost organizate
expoziţii bilaterale cu : Franţa (în 1970 la Bucureşti şi 1972 la Paris), Belgia
(în 1973 la Bruxelles), Portugalia (în 1979 la Portimao), cu oraşul Moscova (in 1976
la Bucureşti
şi 1977
la Moscova)
sau trilaterale,
cu Belgia
şi Luxemburg (în 1977 la Constanţa).
Asupra expoziţiei EUROMAX,
organizată în anul 1974 la
Bucureşti şi care a reunit participări
din 21
ţări, precum şi a „Primului
simpozion internaţional de maximafilie", cu prilejul căruia s-a
discutat şi adoptat proiectul Statutului internaţional
al maximafiliei
(aprobat de Congresul F.I.P. de
la Praga, 1978) nu ne vom
opri mai
pe larg,
aceste manifestări fiind amplu relatate de presa filatelică în
perioada respectivă. Ceeace poate fi
reţinut, este faptul că manifestările
de la
Bucureşti au atras atenţia lumii filatelice
asupra maximafiliei, a unei noi
şi importante
preocupări în filatelie, determinînd
recunoaşterea ei de către Federaţia
Internaţională de Filatelie,
constituindu-se iniţial o
Subcomisie, care la Congresul F.I.P.
de la Essen (1980) a devenit
comisie de sine stătătoare.
Toate aceste succese,
la care
maximafiliştii români şi-au adus o
anumită contribuţie, nu pot
decît să ne încurajeze şi
să ne
stimuleze pentru a da maximafiliei un imbold şi mai
mare, în vederea cunoaşterii şi afirmării ei, concomitent cu necesitatea imperioasă a
respectării tuturor regulilor care guvernează la realizarea unor ilustrate
maxime de o certă valoare,
ce pot
fi prezentate în egală măsură într-o
colecţie maximafilă cît şi într-o
colecţie filatelică, indiferent că
aceasta este tradiţională, tematică sau
de aerofilatelie.
La această expoziţie
ne-am propus să prezentăm colecţii
în fiecare
din clasele de competiţie (unele din
ele în
premieră), în dorinţa de a
oferi publicului vizitator o diversitate
de exponate,
care prin
conţinutul lor pot constitui un
mijloc eficient de popularizare. Competiţia de la
Bacău are un caracter amical,
mai mult
de cunoaştere
şi apropiere
între filateliştii din cele două
ţări prietene,
animaţi de o pasiune comună, în
slujba colaborării şi a păcii.
Dr. Valeriu NEAGA
Constantin DUMITRU
Dr. Valeriu NEAGA
Constantin DUMITRU
[1]
Articol publicat in catalogul Expozitiei bilaterale de maximafilie Romania
– Ungaria, Bacãu 1983
[2]
“A doua expoziţie filatelică, a fost organizată în anul 1957 între
15—30 sept..... …materialul expus a fost selecţionat cu grijă de : Gheorghiu
M., Lazan Ion, dr. V. Neaga, Roman Valeriu, Galben Gh., care au şi expus”. Extras din catalogul expozitiei filatelice
Bacãu 1976-articolul: Retrospectiva expozitiilor filatelice din Bacãu 1951 - 1976
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu